Meteen naar de inhoud

template alles

Wat is echografie?

Een echo ontstaat door geluidsgolven. Bij zwangerschapsechografie spreekt men hierbij over ultrageluidsgolven. Onder ultrageluid worden geluidsgolven verstaan met een frequentie van meer dan 20.000 trillingen per seconde, waardoor niet hoorbaar voor de mens. De frequentie die voor een zwangerschapsecho wordt gebruikt ligt zelfs tussen 2 en 4 miljoen trillingen per seconde (2 tot 4 megahertz). De trillingen worden door middel van een transducer uitgezonden en opgevangen. Deze transducer wordt op de buik gehouden, waar eerder een geleidingsgel op aangebracht is. In welke ‘kleur’ het weerkaatste geluid wordt afgebeeld is afhankelijk van het soort weefsel. Een witte kleur geeft bot weer en zwart symboliseert vocht. Na meer dan 30 jaar onderzoek gaat men er tot vandaag de dag nog steeds vanuit dat deze ultrageluid golven onschadelijk zijn voor moeder en kind.

Een echo bij Echopraktijk Zeeland

Vanaf ca. 7 weken is het al mogelijk om een pretecho te laten maken bij Echopraktijk Zeeland. Tot 20 weken past het kindje vaak nog in zijn geheel in beeld. Na 34 weken wordt de kans groter dat de baby op de echobeelden niet meer duidelijk zichtbaar is omdat het dan al vaak met het hoofdje te diep in het bekken ligt.

Wilt u alleen een geslachtsbepaling dan is dit ook mogelijk vanaf 13 weken. De ligging van de baby is dan van groot belang voor de echo. Als het niet mogelijk is om het geslacht goed te kunnen zien, komt u op een later tijdstip terug zonder dat daar nog enige kosten aan verbonden zijn.

2D echo

Een 2D-echo is een twee dimensionaal (bewegend) beeld dat van uw kind gemaakt wordt. Met deze techniek is het tevens mogelijk de organen van uw kind in beeld te brengen. De mooiste periode voor een 2D-echo is tussen de 16 en 30 weken.

3D/4D echo

Aansluitend op de 2D-echo is het mogelijk uw kind in 3D van de buitenkant te zien. Tot voor kort waren dit enkel stilstaande beelden. Echter door de ontwikkeling van nieuwe technieken beschikt Echopraktijk Zeeland over de unieke mogelijkheid om deze beelden in beweging en in kleur te laten zien (4D).

Video

Hieronder een door Omroep Zeeland gemaakte reportage (oktober 2011) over onze pretecho’s.

Wat u verder nog moet weten

Uiteraard bent u vrij om meerdere personen mee te nemen bij het maken van de pretecho, maar realiseert u zich hierbij wel dat een rustige omgeving het voor uzelf en uw partner eenvoudiger maakt om de ervaringen in u op te nemen.

Our team of doctors

A fantastic team

John Doe

Mark Williams

Teresa Palmer

Aesthetic surgery

A physician, medical practitioner, medical doctor, or simply doctor, is a professional who practises medicine, which is concerned with promoting, maintaining, or restoring health through the study, diagnosis, prognosis and treatment of disease, injury, and other physical and mental impairments.

Health Check-ups

Why should you choose Our Clinic?

So many reasons to choose from

Box title

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

JOHN DOE

JOHN DOE